علفهای هرز کنکوریها

کنکوری عزیز

علف های هرزی که اگه با فکرمثبت هرس نکنی نمیذاره به موقع رشد کنی و در  کنکور موفق بشی و در این جا معرفی کردیم.

ارزش دانستن و عمل کردن رو داره.

 

کمال گرایی منفی که باید در همه چیز عالی باشیم:

راه حل: هرانسانی توانایی های خودش را دارد.وقتی افکار درگیر کمال گرایی منفی شد بالافاصله با خودتون بگویید:

خدایا سپاسگزارم که من در حد سعی،تلاش و استعداد های خودم نتیجه عالی گرفتم.

 

تمرکز و مطالعه بیش از حد جزوه و جزوات مختلف برای یک درس و درگیری ذهن با چند کتاب تست:

راه حل: به کتاب و جزوه معلم خود راضی باشید. با خود بگویید قرار نیست همه نکات را از طریق جزوه یاد بگیرم. ترجیح

می دهم با تست بیشتر یادگیری بهتری داشته باشم. اگر دوستی به شما گفت جزوه این استاد عالی هست به صراحت

بگویید تست زدن مهم تر است.

یک کتاب تست معتبر انتخاب کنید و فقط روی آن تمرکز داشته باشید.

 

مقایسه خود با دیگران:

چرا من مانند دیگران در آزمون ها و تست زدن موفق نیستم.چرا با توجه به اینکه بیشتر از دوستانم می خوانم ولی نتیجه

رضایت بخش نیست و افکاری از این قبیل

راه حل:ابتدا یک برگه بردارید.سپس چشمهاتون رو ببیندید و تمام مسائلی که ذهن را درگیر کرده، راه هایی که احساس

می کنید دیگران انجام دادند ولی شما انجام ندادید، نقاط ضعفی که به ذهنتون میرسه و هرموضوعی که جلوی چشمهاتون

تداعی میشه رو ببینید .چشکهاتون را باز کنید و همه موارد را در برگه بنویسید . سعی کنید خودتون را ه مناسبی برای رفع

مشکلات و نقاط ضعفی که یادداشت کردید، بیابید در غیراین صورت  با مشاوره یا خانواده مشورت کنید.

 

ساعات خواب نامنظم و کاهش خواب برای افزایش ساعات مطالعه

راه حل: تحت هیچ شرایطی از خواب کم نکنید و 6ساعت خواب مفید در برنامه باشد. حتی اگه وقت برای خواندن همه

مطالب ندارید.

 

حتما باید همه مطالب و مباحث کتاب درسی خوانده شود تا من تست زمان دار کار کنم.

یا همه  کتاب ها خوانده شود تا من آزمون جامع به سبک کنکور از خودم در منزل بگیرم:

راه حل: برای موفقیت در کنکور لازم نیست تسلط 100 درصدی در همه مباحث باشد و چنین چیزی کمال گرایی منفی

هست. تا هرجایی که مطالعه داشتید برای تست زمان دار کار کردن و آزمون جامع از خود گرفتن کافیست.

 

عجله کردن برای یافتن پاسخ صحیح در تست:

خیلی از دانش آموزان گزینه ها را به هدف یافتن جواب صحیح می خوانند و سپس جواب را که پیدا کردند دیگر سوال را

بررسی و تحلیل نمی کنند حتی اگه جواب صحیح باشد.

راه حل:هدف تست زدن نیست هدف یاد گیری تحلیلی و مفهومی هست.

 

جدی نگرفتن آزمون های آزمایشی و ترس از تحلیل کردن آن:

80 درصد اشکالات دانش آموزان از آزمونی به آزمون دیگر منتقل می شود.

راه حل: هدف از آزمون آزمایشی فقط شرکت کردن و داشتن یک برنامه ریزی راهبردی  صحیح درسی نیست.بلکه شناختن

نقاط ضعف و رفع به موقع آنهاست. بعد از هرآزمون آزمایشی بلافاصله آن را تحلیل کنید و نقاط ضعف را یادداشت کنید. به

روز های آتی موکول نکنید.زیرا به علت استرس و حتی تنبلی احتمال ارزیابی نکردن هست.

حتی اگر از تحلیل کردن ترس دارید بر ترس غلبه کنید و با خود بگویید برای موفقیت بهتر باید نقاط ضعف خودم را پیدا کنم تا

بتوانم به موقع رفع کنم.

با تحلیل کردن میزان توانایی های خودتون در درس های مختلف و این که تا چند درصد می توانید به سوالات یک درس پاسخ

دهید دستتون خواهد آمد. لذا در جلسه کنکور اصلی استرس برگه سفید را نخواهید داشت که باعث شود تصادفی به سوالات

پاسخ دهید و نمره منفی بگیرید.

 

بعضی از دانش آموزان در جلسه کنکور یا در آزمون های آزمایشی با حل نکردن چند سوال روحیه خود 

را از دست می دهند و استرس این را دارند که اگر قبول نشوند جواب خانواده ،مشاورو… را چی بدهند.

راه حل: در جلسه کنکور یا حتی کنکور های آزمایشی جای فکر کردن با این حاشیه های ذهنی باطل و منفی نیست.اگر با این

مشکل روبه رو شدید همان لحظه چشمهاتون را ببندید و بگویید، سوالات برای همه یکسان هست.من نیامده ام که همه سوالات

را پاسخ دهم بلکه باید تمام سعی خودم را بکنم سوالاتی را که می توانم درست پاسخ دهم .نتیجه مهم نیست مهم تلاش من در

حد توانایی هایم هست.الان وقت فکر کردن به این مسائل نیست، بلکه باید فقط تمرکز داشته باشم که از زمان بهینه و درست

استفاده کنم.

 

در گیر کردن ذهن با حواشی فضاهای مجازی و تبلیغاتی منفی.

تصویر قبول نشدن در کنکور و یا نرسیدن به هدف و رشته مورد علاقه را در ذهن درآوردن:

افکار منفی از این قبیل که اگر قبول نشوم چه می شود،دیگران درمورد من چه می گویند و یا دانش آموزانی که کنکور سال قبل

قبول نشدند،مدام در گذشته زندگی می کنند و می گویند اگه این کار رو می کردم اگه دوباره امسال قبول نشوم و هزاران اگر های

منفی باطل که پیامد و نتیجه ای جز استرس ،اضطراب و بی انگیزگی نخواهد داشت.

راه حل:با خود صادق و رو راست باشید. مسئولیت پذیر باشید. با واقعیت کنار بیاید. به جای درگیری ذهنی دنبال راه حل و

شناختن توانایی های خودتون باشید.این را بپذیرید که شما یک نفر بیشتر نیستید با توانایی ها و شرایط خانوادگی که فقط منحصر

به شماست.به جای افسوس خوردن به فکر جبران باشید.

تمرین:صبح ها قبل از بیدارشدن و شب ها قبل از خوابیدن،5بار نفس عمیق بکشید و سپس موارد زیر را در ذهن خود مجسم و

تصویر سازی کنید.چشم ها را ببندید،تجسم کنید در جلسه کنکور(با جزئیاتی از قبیل صندلی،برگه امتحان و…)هستید، به همه

سوالات درست پاسخ می دهید. امتحان تمام می شود و با لب خندان و چهره شاد پاسخنامه را تحویل می دهید.

سپس خودتون رو ببینید که نتایج اعلام شده و شما در دانشگاه و رشته مورد علاقه در سرکلاس هستید. همکلاسی ها را در ذهن

خود مجسم کنید و چهره خانواده، دوستان که به شما تبریک می گویند.تا می توانید خودتون را در این افکار مثبت و موثر تجسم کنید

(این تمرین را 5 دقیقه انجام دهید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *